Terwijl de chaos bij de Grand Prix van Qatar de krantenkoppen domineerde, werd het belangrijkste gespreksonderwerp in de paddock – de mogelijke toetreding van Andretti tot de Formule 1 – overschaduwd. Andretti heeft goedkeuring gekregen van de FIA om zich bij het F1-grid aan te sluiten, maar de toetreding van het team is onderwerp van aanzienlijke discussie geweest, zelfs tot het punt van mogelijke juridische acties4. Ondanks de aankondiging van de FIA hebben geen van de huidige F1-teams publiekelijk gereageerd.
De Motorlevering van Andretti
Ondertussen heeft FIA-president Mohammed Ben Sulayem bevestigd dat het Amerikaanse team niet zonder een krachtbron zal blijven als ze zich bij de sport aansluiten4. Deze verzekering komt te midden van lopende discussies en enkele verschillende interpretaties van de regels binnen de F1-gemeenschap. Andretti had ambitieuze plannen om het merk Cadillac naar de Formule 1 te brengen. Maar gezien de tijd die het kost om een competitieve krachtbron te ontwikkelen, is het zeer onwaarschijnlijk dat het team op korte termijn een eigen motor klaar zal hebben. Als gevolg hiervan zal Andretti waarschijnlijk een klantmotordeal nodig hebben voor zijn eerste F1-campagne4.
De Toekomst van Andretti in de Formule 1
Oorspronkelijk werd verwacht dat Andretti Renault-motoren zou beveiligen voor hun debuut. Helaas zijn de gesprekken met de Franse autofabrikant vastgelopen en is een vooraf bestaand contract verlopen, waardoor Andretti zonder bevestigde motorleverancier achterblijft4. De sportieve reglementen van de F1 zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat elk team een motortoevoer heeft. Het is echter discutabel of nieuwkomers zoals Andretti dezelfde garantie hebben als gevestigde teams. Ben Sulayem verduidelijkte dat Andretti inderdaad in aanmerking zou komen voor een motortoevoer, aangezien het langetermijndoel is dat General Motors/Cadillac zijn eigen krachtbron ontwikkelt4.