Formule 1 zou kunnen afstappen van de huidige 18-inch wielen wanneer de volgende generatie regels in 2026 van kracht wordt, als onderdeel van een poging om de auto’s lichter te maken1. F1-leiders zijn al een tijdje duidelijk dat een belangrijk element van de nieuwe regels voor 2026 het verminderen van het gewicht van de auto’s is. Terwijl er nog steeds wordt gewerkt aan de geheel nieuwe actieve aerodynamica die nodig zal zijn om de nieuwste generatie F1-turbomotoren te ondersteunen, is er een algemene wens ontstaan om de trend van steeds zwaardere auto’s te veranderen1.
Gewichtsvermindering en wielgrootte
Nikolas Tombazis, het hoofd van de eenzitters van de FIA, merkte op dat er een doelstelling is om het gewicht met 50 kg te verminderen, wat zou kunnen leiden tot een verandering in de wielgrootte van de F11. “Met de afmetingen van de wielen, die smaller zullen zijn, plus met de achtervleugel en de auto in het algemeen, willen we het gewicht van de auto’s met ongeveer 50 kg verminderen,” zei hij1. “Dus het zal mogelijk zijn om kleinere eenzitters te zien: korter en smaller… Maar we hebben het over oplossingen die nog moeten worden besproken1.”
Mogelijke veranderingen in bandenmaat
Er wordt gesproken over het inkorten van de wielbasis met 20 cm (van 3600 mm naar 3400 mm) en het verminderen van de breedte met 10 cm (van 2000 mm naar 1900 mm)1. Dit zou nog steeds breder zijn dan de smalle auto’s van 2016, die slechts 1800 mm breed waren1. Maar de discussies over smallere wielmaten zijn interessant, omdat het verkleinen van de banden van hun huidige breedte (de voorband is 305 mm breed, terwijl de achterband 405 mm is) gevolgen zou hebben voor de prestaties1. Smaller banden zouden de luchtweerstand helpen verminderen, wat een van de gebieden is waar F1 hard op wil inzetten vanwege de verwachte daling van het vermogen in de motorreglementen van 20261. Een betere manier, die wordt geëvalueerd, zou zijn om de bandenmaat volledig te veranderen en af te stappen van de 18-inch wielen die sinds het begin van het grondeffect-tijdperk deel uitmaken van de F11.
Overwegingen voor kleinere wielen
Het veranderen van de bandenmaat voor 2022 zou naar schatting 14 kg extra gewicht aan de auto’s hebben toegevoegd, voornamelijk vanwege de grotere velgmaat1. Een terugkeer naar de 13-inch wielen die tot 2021 gebruikelijk waren, wordt niet overwogen, maar een goed compromis zouden 16-inch wielen kunnen zijn1. F1’s technisch directeur Pat Symonds vertelde onlangs aan Auto Motor Und Sport dat de gewichtsvermindering van 50 kg misschien wat optimistisch was, en dat een vermindering van 20 kg veel realistischer was1. Een manier om het gewicht van F1-auto’s te verminderen, zou de overstap naar kleinere banden kunnen zijn, waarbij wordt begrepen dat de 16-inch wielen serieus worden overwogen1. De kleinere wielen zouden niet alleen lichter zijn, maar zouden ook een nieuwe esthetiek bieden voor de auto’s, die naar verwachting heel anders zullen zijn dan de huidige generatie grondeffect-uitdagers1.