Grote bandenzorgen tijdens de GP van Qatar: F1 overweegt verplichte driestopsstrategie

De Formule 1 overweegt om voor de Grand Prix van Qatar op zondag een minimum van drie pitstops verplicht te stellen, na de ontdekking van een bandenslijtageprobleem na de vrijdagtraining op het Lusail-circuit1. De FIA, het sportorgaan van het kampioenschap, heeft aangekondigd dat “een scheiding in de zijwand tussen de toplaag en de karkasdraden” werd ontdekt door F1-bandenleverancier Pirelli op banden die ongeveer 20 ronden waren gebruikt na de enige oefensessie van het weekend1.

Het is bekend dat Pirelli vervolgens de FIA’s single-seater chef Nikolas Tombazis op de hoogte heeft gesteld, wat leidde tot een reeks noodmaatregelen1. De FIA en Pirelli stellen dat het verder rijden op bandencomposities “kan leiden tot omtreksschade aan de banden met daaropvolgend luchtverlies”1. Ze geloven dat de ‘piramide’-kerbstones die op het circuit zijn geïnstalleerd, en met name “de hoogfrequente interferentie” tussen de zijwand van de band en deze kerbstones, de boosdoener zijn1.

F1 heeft nu de sprintkwalificatie op zaterdag in Qatar met 20 minuten uitgesteld om een 10 minuten durende mini-oefensessie in te passen op het oorspronkelijke starttijdstip1. Dit komt omdat de baangrenzen bij de snelle bochten 12 en 13 worden herzien – twee rechterbochten waarbij de huidige racelijn F1-auto’s behoorlijk over de buitenste kerb laat rijden1. Voor die bochten wordt de witte lijn die de rand van de baan aangeeft, met 80 centimeter verplaatst zodat auto’s het hoogste punt van de kerbstones kunnen vermijden1. Bocht 14, een andere snelle rechterbocht, wordt ook in de gaten gehouden als mogelijk probleempunt1.

Als het probleem na een analyse na de sprint nog steeds aanwezig is (de sprintrace beslaat 19 ronden), zal de FIA eisen dat bandensets niet verder gaan dan een totale levensduur van 22 ronden op enig moment tijdens de 59-rondenrace op zondag1. Dat aantal zal 20 ronden zijn voor verse sets, met de extra twee toegestaan voor die sets die al eerder in het weekend waren gebruikt, om rekening te houden met het minimale aantal in- en uitrijronden1. Er zullen ook “drie bandenwisselende pitstops” worden verplicht, wat betekent dat teams verder ontmoedigd worden om sets dicht bij die limiet van 20/22 ronden te rekken1. Er worden geen extra bandensets geïntroduceerd in de pool1.

De FIA en Pirelli “zullen uitgebreid onderzoek en simulaties uitvoeren om met volledig vertrouwen de oorzaken van dit probleem vast te stellen en om oplossingen te vinden om het in de toekomst te voorkomen”1. The Race begrijpt dat het probleem tijdens de sessie onopgemerkt was gebleven, maar dat er tekenen waren in de analyse na de sessie van Pirelli – met een ergere situatie aan de linkerkant van de banden vanwege de baanconfiguratie, maar ook aan de rechterkant1.