McLaren werkt aan een uitwisseling van ideeën met Toyota, terwijl geruchten de ronde doen dat de Japanse fabrikant overweegt terug te keren naar de Formule 11. Hoewel McLaren onlangs een langlopende deal beëindigde om Toyota’s windtunnel in Keulen te gebruiken en in plaats daarvan zijn eigen nieuwe faciliteit in Woking in gebruik nam, lijkt het erop dat het partnerschap tussen McLaren en Toyota evolueert en nauwer wordt12.
Een duidelijk teken van deze evoluerende samenwerking kwam voorafgaand aan de Japanse Grand Prix, toen McLaren aankondigde dat Toyota-fabriekscoureur Ryo Hirakawa was toegevoegd aan de reserve-coureurs voor 202416. Als onderdeel van de deal zal Hirakawa ook deelnemen aan het simulatorprogramma van McLaren en enkele tests uitvoeren in de 2021-auto1. Hoewel de keuze voor Hirakawa onverwacht leek, is het duidelijk dat het voortkomt uit een poging van Toyota om sterkere banden te smeden binnen de Formule 16.
De aanwezigheid van Toyota-voorzitter Akio Toyoda bij McLaren tijdens de Japanse Grand Prix, als onderdeel van een delegatie van de Japanse fabrikant, wakkerde verder het idee aan van een groeiende interesse in de Formule 16. Hoewel Toyota Gazoo Racing-adviseur Kazuki Nakajima heeft aangegeven dat de Japanse fabrikant momenteel geen plannen heeft om terug te keren naar de Formule 145, blijft de deur open voor toekomstige mogelijkheden, vooral na de invoering van nieuwe motorregels in 20265.