Uitputting en overgeven – F1-coureurs’ nachtmerrie tijdens de Grand Prix van Qatar

De extreme omstandigheden waarmee Formule 1-coureurs te maken kregen tijdens de Grand Prix van Qatar gingen “voorbij de grens van wat acceptabel was” in een “gevaarlijke” race waarin coureurs “flauwvielen in de auto”, overgaven in hun helmen, zich terugtrokken uit de race en instortten na afloop1. De hoge luchtvochtigheid in Lusail, gecombineerd met de hoge snelheid van het circuit en de verplichte bandenstintlengtes die leidden tot meer voluit racen in plaats van bandenbehoud, eisten een zware tol van het merendeel van het F1-veld1.

Extreme omstandigheden en fysieke uitdagingen

Veel coureurs waren het openlijk eens met de mening van Charles Leclerc dat dit de zwaarste race was voor elke coureur in hun carrière1. George Russell, directeur van de Grand Prix Drivers’ Association, noemde het een “absoluut brute race” en ervoer een nieuw niveau van uitputting in de cockpit1. Esteban Ocon, die als zevende eindigde, was zelfs fysiek ziek in zijn helm “gedurende twee ronden” in zijn Alpine, minder dan een derde van de race1.

Gevolgen voor de race en coureurs

F1-rookie Logan Sargeant kon de race niet afmaken en beëindigde vrijwillig zijn Grand Prix vanwege uitputting, nadat hij eerder in de week al verzwakt was door griepachtige symptomen1. Hij en teamgenoot Alex Albon bezochten beiden het medisch centrum na de race, waarbij Albon werd behandeld voor acute hitteblootstelling1. Valtteri Bottas noemde de omstandigheden “marteling”, terwijl Lance Stroll zei dat hij “flauwviel in de auto” en “in en uit het bewustzijn ging” vanwege de omstandigheden1.

Veiligheidsproblemen en toekomstige overwegingen

Lando Norris, die als derde eindigde, ging nog een stap verder en noemde de situatie gevaarlijk1. “Het is frustrerend, want op tv ziet het er waarschijnlijk niet erg fysiek uit, maar als je mensen hebt die uiteindelijk met pensioen gaan of in zo’n slechte staat verkeren, is het te veel voor de snelheden die we doen, het is te gevaarlijk”1. Max Verstappen, de winnaar van de race, was het daarmee eens en zei dat het “op de grens van wat toegestaan zou moeten zijn” was1.

De extreme omstandigheden en de gevolgen voor de coureurs tijdens de Grand Prix van Qatar roepen vragen op over de veiligheid en de noodzaak om rekening te houden met dergelijke factoren bij toekomstige races.