Het was een gewone dag met Max Verstappen die beide openingsessies voor Red Bull leidde bij de Formule 1’s Mexicaanse Grand Prix 2023. Echter, het Autodromo Hermanos Rodriguez presenteert een unieke uitdaging voor de coureurs en gisteren voegde het klimaat van Mexico-Stad een onverwachte uitdaging toe voor de coureurs. Achter Verstappen lijkt de strijd om de absolute snelheid zeer dichtbij te zijn in omstandigheden en door bochttypen die de gebruikelijke sterke punten van de RB19 enigszins tenietdoen1.
In de lange run-oefeningen aan het einde van FP2 leek McLaren, via Lando Norris, bijzonder sterk. Elders leidden Charles Leclerc en Lewis Hamilton de weg op snelheid voor respectievelijk Ferrari en Mercedes, terwijl Aston Martin een tweede zware vrijdag in zeven dagen had na zijn worstelingen in de GP van de Verenigde Staten1.
Verstappen leidde FP1 met een inspanning van 1m19.718s voor verrassingspakket Fernando Alonso, die “de auto verloor” tijdens zijn midden-sessie kwalificatiesimulatie-inspanning op de softs, wat die gele vlag veroorzaakte. De Spanjaard produceerde daar een understatement, gezien hij dramatisch en volledig tussen bochten 9 en 10 spinde, een incident dat hij hard probeerde te bagatelliseren in verdere opmerkingen1.
In de typische FP2-eindigende lange runs moeten de gemiddelden die Motorsport.com heeft geregistreerd met nog meer voorzichtigheid worden behandeld dan normaal vanwege het lage gripoppervlak en de lage downforce-instelling die veel kleine momenten voor de coureurs veroorzaakt. De late regenval betekende ook dat coureurs worstelden om de beste bandentemperatuur te behouden toen de omgevingstemperatuur op dat moment ook daalde. Daarom hadden alle coureurs van de topteams veel uitschieters die we moesten negeren als gevolg1.
Mercedes voelt dat zowel Hamilton als Russell ontevreden waren over het evenwicht en de gripniveaus aan boord van hun auto’s, hoewel dergelijke uitspraken vrij typisch zijn voor hen beiden op dit moment. Het team analyseert nu de resultaten van zijn FP2-setupexperimenten, en degenen die het beste hebben gewerkt voor de rest van het weekend zullen waarschijnlijk worden gekozen voor de kwalificatie later vandaag1.
Het beste medium lange run-gemiddelde van Ferrari (zowel Leclerc als Carlos Sainz reden dit rubber voor de FP2-race data verzamelende oefeningen) was Leclerc’s 1m23.885s. Dit is 0.873s lager dan de leidende tijd van Norris. Het rode team, dat snel een hydraulisch probleem aan boord van Sainz’s auto repareerde dat hem tijdens FP1 zonder stuurbekrachtiging achterliet, voelt dat het een gat heeft om te sluiten naar de voorkant op zowel enkele ronde als race tempo1.
Aston concludeerde dat zijn dag “geen ware reflectie” was van waar het zich bevindt in de Mexicaanse pikorde, volgens teambaas Mike Krack, vanwege het gebrek aan kwalificatiesimulatie. Bovendien kwam de enige FP2-race run van het team van Alonso dankzij het vastzittende wielprobleem van Stroll. Alonso produceerde een gemiddelde van 1m24.458s op de mediums, wat een flinke 1.45s langzamer is dan Norris en de langzaamste van de typische 2023 frontrunners1.
“Ik denk dat [kwalificatie] ongelooflijk competitief gaat zijn over één ronde en ik denk dat het race tempo weer een ander verhaal is.” zei Lando Norris. “Een goed begin van het weekend, het is dichtbij. We zullen blijven proberen te verbeteren, maar het is een goed begin. Ik denk dat we over het algemeen het weekend goed beginnen. We hebben altijd een goed idee waar we de auto moeten zetten om te beginnen, en normaal gesproken is het niet ver van waar we eindigen, dus er is niet veel te winnen gedurende het weekend”1.
“We hebben niet de meest competitieve lange runs laten zien, dus we hebben ons gericht op het uitproberen van verschillende set-ups” zei Lewis Hamilton. Charles Leclerc voegde toe: “Het is over het algemeen een positieve dag geweest omdat we alles konden testen wat we wilden. We hebben alle beschikbare banden geprobeerd en een beetje aan de set-up gewerkt, ook al is het duidelijk dat het pas vrijdag is en er nog wat werk te doen is voor de kwalificatie van morgen en de race. We zullen alle gegevens die we hebben verzameld analyseren en werken om een stap vooruit te maken”1.
Fernando Alonso concludeerde: “Het is een goede dag geweest. Uiteindelijk [heb ik] een goed gevoel in de auto, probeer meer te begrijpen over het nieuwe aerodynamische pakket. We hebben ons veel gericht op de lange runs, veel brandstof in de auto de hele dag. We zijn niet op zoek gegaan naar rondetijden, dus laten we morgen zien waar we staan”1.